יום חמישי, 13 במרץ 2014

על התמודדות עם הרטבה בלילה, ודברים חמורים מזה:

שוב ושוב אנו נתקלים בהורים הזועקים לעזרה כשילדם מרטיב כל לילה במיטתו . לעתים - תופעת ההרטבה אינה הדבר היחיד שהורים אלה מתמודדים מולו. הם פונים לטיפול בגלל בעיות התנהגות בגן או בבית הספר, תלונות של מחנכת ש "לא יכולה לנהל שיעור כי הילד מסתובב בכתה, קם פתאום ומציק לילדים" או תלונות על כך שארוחת יום שישי פשוט נהרסת בגלל התנהגות אלימה של הילד שלא קיבל בדיוק את מה שרצה. הורים אלה לא הגיעו לטיפול בגלל בעיית ההרטבה (או מפני שהילד עושה את צואתו בתחתונים!) . הם הגיעו כי קשה להם בבית, כי יש תלונות מהגן או מבית הספר, כי אי אפשר ליהנות מאירועים משפחתיים.  רק כשמתחילים בטיפול בבירור של הפרטים, הם מרגישים בנוח להעלות את התלונות הקשות יותר.
כדאי מאוד לטפל בהרטבה (ובמצבים שהילד עושה את צרכיו בתחתונים ולא בשירותים!) מוקדם ככל האפשר. מדובר – ברוב המקרים – על ילד שחרדה קלה התפתחה אצלו כתוצאה מזיהוי חולשה מסוימת של הורים: כניעה שוטפת לדרישות הילד (או לחילופין – התקפה רצינית, לא מותאמת, עליו), חוסר הסכמה בין ההורים על עניינים מרכזיים במהלך היום, "מלחמות" של הורים במערכת החינוכית, סבתא ש"שוברת את המילה" להורים- כל אלה עשויים להחליש את ההורה בעיני הילד. ברגע שהילד חש שההורים חלשים והוא חזק- מתחיל אצלו פחד: "כנראה נשארתי לבד בעולם, הורי חלשים ממני- אם כך מי יעזור לי ויתן לי את ההגנה והביטחון שדרושים לי?"קשה לשאת חרדה כזו ובאופן טבעי ילדים מחפשים הקלה. הקלה תבוא על ידי שליטה! ממילא (גם בלי חרדות) כל יצור אנושי הינו תאב שליטה. הצורך לנהל את העניינים סביבנו אינו אלא טבעי, אבל אנו לומדים לווסת אותו בדרך כלל.  אלא שכשהחרדה מציפה, הוויסות נעלם, ובחיפוש הנואש אחרי הקלה – אנו מוצאים את השליטה. ילדים מסוימים יבחרו לשלוט בהורים ובאחרים על ידי אלימות(השלכת חפצים, צרחות וקללות), אחרים יבחרו באילמות סלקטיבית (שתיקה מבחירה), ויש שיבחרו בהרטבה!
יש לראות את ההרטבה כפועל יוצא של החרדה ובהתאם לכך לטפל בה: אין לטעות- לשלוט בהורה פירושו פגיעה בהורה! כשאנו מבררים עם ההורים את הרגשתם הם מדווחים על תחושות קשות של השפלה ופגיעה. כאן יש לעצור את הנטייה של ההורה לראות קודם כל את ילדו ואת מצוקת הילד. הורים- תדאגו לעצמכם! הסיטו את מוקד ההתבוננות (באופן זמני !) אל עצמכם, "הקפיאו" את הדאגה לרגשות הילד, נחזור אליהם בהמשך. קודם כל יש לשלול את ההרטבה כשם שאנו מתייחסים בשלילה לכל פגיעה אלימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה